20 Haziran 2015 Cumartesi

Orman Meyveli Galette Tarifi ve Taşınmak


Taşındık. Birkaç gündür canım çıktı, hatta ailecek canımız çıktı. Toplanması bi dert, taşıması bi dert, yerleşmesi apayrı dert bu taşınma işinin. En son evime taşındığımda kolilerin %90'ını 2 ay boyunca açmadım, hiç de ihtiyaç duymadım. Ne kadar çok gereksiz eşyam varmış siz düşünün. Ne diye biriktiriyorsak onca şeyi... Eminim sizlerin de benim gibi alınıp belki bir kere bile kullanılmadan/giyilmeden öylece duran onlarca eşyası, kıyafeti vardır. Üstelik de çoğunu hiç ihiyacımız yokken alıyoruz. Üstüne bir de resmen çöp biriktirmişim, 10 yıllık pantolonlarım duruyordu.
Geçen yıl kendi evimden annemlerin yanına taşınmamla eski hayatımdan biraz uzak kaldım çünkü annemlerin evi şehrin merkezine biraz uzaktı. Eskiden avm evimin dibindeydi ve canım sıkılsa gider bir şeyler alırdım. Üşengecin önde gideni olduğumdan, aile evine geldiğimden beri 45-50 dakkalık yolu gözümde büyütüp boş boş mağaza dolaşma işini bitirdim. Bütün kış boyunca ne bir çift bot, ne bir palto ne de bir kazak aldım. Hatta sanırım tişört bile almadım. Avm'ye işim düştüğünde de bir sürü palto, kaban vs beğenip denememe rağmen kendimi zorladım ve almadım. Kasadan döndüğüm zamanlar oldu, aşk yaşadığım paltolar oldu ki tam bir palto delisiyim, yine de engel oldum kendime. Bundan sonra da böyle devam etmeyi planlıyorum. Çünkü her seferinde, taşınırken boş boşuna kullanmadığım, sonrasında çöpe giden eşyaları taşıdım.  Neyse ki sonunda hepsinden kurtuldum, kaç torba kıyafet attım bilmiyorum. En başında "Ya acaba atmasam mı? Kullanır mıyım ki? Lazım olur mu ki?" düşürken, bir süre sonra neredeyse kullandığım eşyaları bile atacaktım, öyle rahatlatıyor. Öyle işte, bu kısmın galette tarifi ile alası yok. 


Galetteye şimdi geliyorum. Fıstıklı franjipandan incecik bir kat üstüne bol orman meyvesi ve en altta ağızda dağılan, tereyağlı bir taban. Bu arada denemediyseniz aklınızda olsun, çilek, ahudusu gibi meyvelerle antep fıstığı çok yakışıyor; vişne ile de badem.

Galette hamuru için tereyağı ve suyu mümkün olduğunca soğuk kullanmaya özen gösterin. Açarken pişirme kağıdı üzerinde açarsanız sizin için tepsiye alması daha kolay olur. İsterseniz yine de un serpilmiş bir yüzeyde açıp, merdane yardımı ile kağıda da alabilirsiniz. 

Ben meyve olarak çilek, ahududu ve yabanmersini kullandım. 

Fıstık katını çok ince bir kat sürdüm, tarifteki miktarın yarısı kadar. Bence siz tamamını kullansanız daha güzel olur, keşke ben de tamamını kullansaymışım :) 

Dondurma seviyorsanız bir top sütlü veya vanilyalı dondurma ile sunabilirsiniz, harika olur :)

Orman Meyveli Galette Tarifi


Önce galette hamurunu hazırlayıp dolaba dinlendirmeye bırakın. 

Galette Hamuru

115 gr tereyağ (küp küp doğranmış ve çok soğuk)
1 1/4 bardak un (175gr)
1 yemek kaşığı esmer toz şeker (15 gr) (veya beyaz toz şeker)
1/4 yemek kaşığı tuz 
1/4 bardak buz gibi soğuk su+1 tatlı kaşığı sirke karışımı (60 ml)

Hamurun kenarlarına sürmek için
1yemek kaşığu süt kreması (veya 1 yumurtanın sarısı+1 yemek kaşığı zeytinyağı)
1 yemek kaşığı şeker

Unu, şeker ve tuzu bir rondonun içine yerleştirin. Üzerlerine küp küp doğradığınız soğuk tereyağını ekleyin. Rondoyu kesik kesik, aralıklarla çalıştırın. Pürüzsüz bir hamur değil irili ufaklı, taneli bir hamur elde edeceksiniz. Daha sonra suyu az az ekleyerek yine kesik kesik çalıştırıp kıvamlı bir hamur elde edin. Hamuru elinizde 30 sn kadar toparlayıp, streç filme sarın, en az yarım saat dolapta dinlendirin.


Antepfıstıklı Frangipane

30 gr çekilmiş antep fıstığı
1 yumurta beyazı 
30 gr toz şeker (2 yemek kaşığı)
30 gr tereyağ (yumuşak) (2 yemek kaşığı)
1 yemek kaşığı un
1 tutam tuz

Tereyağı kremamsı bir kıvam alana kadar şeker ve tuz ile çırpın. Yumurta beyazını ekleyin ve iyice karıştırın. Unu ve fıstığı da ekleyip topaksız bir karışım elde edene kadar çırpın. Biraz koyu ama sürülebilir bir kıvamı olacak, nutella gibi. 


Meyveli Kat

Çilek, yaban mersini, ahududu, böğürtlen vs (miktarları size kalmış)
1 yemek kaşığı nişasta
1 yemek kaşığı toz şeker  (veya beyaz toz şeker)
1 yemek kaşığı bal 
1 yemek kaşığı limon suyu veya su


Meyveleri temizleyip kurulayın. Bir kaseye alıp üzerine nişasta, bal, limonsuyu ve şekeri serpip karıştırın. Kullanmadan önce  bi on dakika kadar bekletin. 


Galette'nin Yapılışı

Fırını 175Cye ayarlayın. 

Hamuru dolaptan alıp, yağlı kağıt serilmiş bir yüzeyde 0.5 cm kalınlığında açın. Kenarlarını kesip, düzelterek veya büyükçe bir tabağı yerleştirip, tabağın çevresinden keserek mümkün olduğunca düzgün daire şeklinde bir hamur elde edin. (fotoğrafta örnekleri var)


Hamurun kenarlarından 3-4 cm boş kalacak şekilde üzerine fıstıklı frangipane yayın. Üzerine 1 tatlı kaşığı nişastayı her tarafına gelecek şekilde eleyin.


Franjipan katının üstne meyveleri dizin veya gelişi güzel serpiştirin. 



Hamuru kenarlarından fotoğraftaki gibi katlayın. Kenarlarına bir fırça yardımı ile kremayı (veya yumurta-zeytinyağı karışımını) sürün. Kenarlara şekeri serpiştirin. 


Altındaki pişirme kağıdı ile beraber bir tepsiye alın ve 175C fırında 45-50 dakika kadar pişirin. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder